체류형농업창업지원센터
사업대상자
시장 · 군수(수도권 및 광역시 제외)
지원자격 및 요건
사업 참여를 희망하는 시 · 군은 신청일 현재 귀농 또는 귀농 · 귀촌 관련 지원조례를 제정 · 운영하고 있는 시 · 군으로 한정함.
참여를 희망하는 시장 · 군수는 도시민 등 귀농 희망자를 대상으로 적극적인 유치 의지 및 각종 선행 실적(우수 사례 등), 농업인, 농업인 단체 등 지역주민이 스스로 참여할 수 있는 분위기 조성 등 귀농 · 귀촌 활성화에 필요한 여건이 갖추어진 시 · 군을 우선 선정
지원대상
체류형 ‘농업창업지원센터 조성(건립)에 필요한 하드웨어지원 사업이며, 준공 후 ‘창업지원센터’ 운영은 지자체의 재정 지원, 임대료 및 관리비 등을 통한 각종 수익 · 재원을 확보하여 안정적으로 운영하여야 함.
시장 · 군수는 입주민의 모집과 조기 적응 및 향후 안정적 정착까지 연계 · 지원할 수 있는 귀농 · 귀촌 활성화에 필요한 전담 조직 및 인원을 확보 · 배치할 것.
지원자금의 사용용도
본 사업은 town형태의 ‘창업지원센터’를 조성하여 도시민 또는 귀농 실행단계의 예비 농업인에게 단 · 중기단위(1~2년 이내)로 일정 공간에서 주거제공과 창업 실습 및 교육 등에 필요한 시설을 건립하는 지원하는 사업임.
입주 예정자는 해당 ‘창업지원센터’ 입주 종료 후, 동 권역내의 시 · 군으로 향후 2년 이내에 귀농을 하고자 하는 자 중에서 정부 또는 지자체 귀농 · 귀촌 교육을 100시간 이상 이수한 자 또는 1개월 이상 합숙교육 이수한 자. (사이버 교육은 최대 50시간만 인정)
해당 시 · 군은 예비 입주자 모집 시 입주요강 및 귀농 사업계획서 등 향후 실행계획을 사전에 제출받아 서면심사 및 면접 등을 통하여 엄선하여야 하며 귀농 이주 시기 및 연령 등을 감안하여 우선 선발할 수 있음.
* 이수 시간 인정은 농식품부장관 및 도지사가 인정하는 교육으로 한정함.
입주 예정자는 ‘창업지원센터’에서 일정 기간 체류하면서 세대별 텃밭, 공동 실습농장(과수원 및 시설하우스 등) 등을 활용하여 직접 농작물 재배 · 포장 · 마켓팅 등을 직접 체험할 수 있는 프로그램으로 운영
시장 · 군수는 공무원, 마을주민, 전문가, 지역 농업인단체 대표, 신지식농업인, 귀농 · 귀촌협의회 대표 등이 참여하는 『민 · 관 합동 농업창업지원센터 운영위원회』를 설치 · 운영(이하 ‘창업센터 운영위원회’)하여야 하며, 센터별 연간 세부운영계획과 입주 세대별 연간 세부운영계획을 수립 · 운영하여야 함
시장 · 군수는 센터 연간 세부운영계획 수립 · 운영 시, 입주민의 자조조직인 ‘입주자운영회’를 구성 · 운영하고, 운영회의 활성화에 필요한 관계 공무원, 외부 전문가 등으로 구성한 자문위원을 두어야 함.
주요 체재시설(예) : 주거공간(통나무집 · 황토집 등), 세대별 텃밭(채소, 고구마 등), 교육시설(세미나실, 상담실 등), 실습농장(과수 및 산채 등 특작), 시설하우스, 공동 퇴비장, 공동자재보관소, 쉼터 등
총 부지면적은 30,000㎡ 내외 확보, 부지매입비는 총사업비의 25% 이내에서 집행하고 추가 매입비용 발생 시에는 지자체에서 부담할 것.
주거공간(50㎡ 내외), 세대별 텃밭(300㎡ 내외), 교육시설(660㎡ 내외), 공동체 실습농장(3,300㎡ 내외), 및 공동체 시설하우스(1,000㎡ 내외), 공동 퇴비장(100㎡ 내외), 공동 자재보관소(100㎡ 내외) 등으로 구성 단, 세대별 전용면적 등은 다양한 유형으로 조성할 수 있음.
공동체 실습농장 구성비(예) : 지역 특성을 반영하여 과수 · 유실수(60%), 약초 · 산채(20%), 채소밭(20%) 등 최적의 실습 · 체험 기회 제공
과수 · 유실수 : 해당 지역 특작물(사과, 포도, 자두, 매실, 체리 등) 식재 · 운영
산채 · 약초 : 두릅, 엄나무, 오가피, 도라지, 취나물, 고사리 등 식재 · 운영
공동체 시설하우스 : 시설을 활용한 계절별 채소 등 재배(쌈채류, 토마토 등)
세대별 텃밭 : 입주자별 운영 계획에 따라 자율관리(계절별 채소, 약초 등)
공동체농장과 공동체시설은 시 · 군이 입주자의 의견과 전문가 등의 자문을 받아 최적의 작목선택, 가구당 면적 배분 및 운영 프로그램 등을 수립 · 운영하여야 함.
시장 · 군수는 전문가의 지속적인 교육과 상담을 실시하여 입주자에게 기초영농기술, 작목별 심화기술 습득, 수확 후 관리기술, 선별 및 포장, 직거래 및 판매 등 마켓팅기법 등 One-Stop 창업과정으로 운영할 것.
창업지원센터장은 해당 시 · 군의 농정총괄부서장(농정과장 또는 기술센터소장)이 겸직하여야 하며, 지역 내 농어업회의소 회장 또는 신지식농업인 등 선도농가 또는 우수 농업법인 대표 등을 명예귀농학교장으로 지정 · 운영할 수 있음.
* 필요시 귀농귀촌교육전문기관 또는 농업창업관련 대학 등을 통하여 위탁 가능함.
또한 농업기술센터 공무원, 외부 전문가 등을 전담 배치하거나 자문을 통하여 입주자들에게 각종 영농정보와 농업기술, 행정지원 등 제공
해당 지역별 귀농 창업에 필요한 지역특화품목 심화교육(이론 · 실습 · 인턴 등) 및 실제 정착까지 전 과정에 대한 One-Stop 서비스 지원 시스템 구축 · 운영
예시) 충북 제천시(한방약초, 사과, 오미자 등), 경북 영주시(사관, 인삼, 쌀, 자두 등)
지원형태 및 사업 의무량
재원 : 농특회계/농특세계정
지원 기준 : ‘13년도 지원규모 : 총사업비 16,000백만원(국고 8,000/지방비 8,000)
산출내역 : 2개 시 · 군 × 16,000백만원×국고보조율 50%)
지원액 및 조건 : 시·군당(개소당) 1년간 총사업비 8,000백만원(국고보조 4,000, 지방비 4,000)
지방비(50%) 중 도비와 시·군비 부담비율은 지자체의 여건에 따라 도와 시·군이 협의?결정하되, ‘13년도 시범 사업 시 · 군은 최소 3(도) : 7(시 · 군) 비율 이상을 충족시킬 것
지원한도액 기준 및 범위
체류형 주택, 농업생산, 창업실습 및 교육시설 등 귀농인 인큐베이터사업
산출내역 : 16,000백만원(2개소×8,000백만원,국비보조 50%)
총사업비 중 부지매입 비용(총사업비의 25% 이내)은 해당 시 · 군의 시 · 군유지를 대체하는 경우 평가액만큼 지방비 부담(현물 부담)으로 인정할 수 있음.
시 · 군유지로 대체할 경우 해당 시 · 군은 지방재정법, 부동산 가격공시 및 감정평가에 관한 법률 등의 제 규정에 의한 감정평가법인 2이상에게 의뢰하되, 평가한 감정평가액을 산술평균한 금액으로 결정하고 공개한 경우에만 인정함.
감정평가 의뢰 및 평가 결과 공개는 본 사업지침 시행 이후에 실시하여함.
장소
운영중 (‘15)금산, 제천, ('16)영주, 홍천, 구례
운영예정 (‘17) 고창, 영천, 함양
滞在型農業創業支援センター
事業対象者
市長・郡守(首都圏と広域市を除く)
サポートの資格と要件
事業参加を希望する市・郡は、申請日現在帰農や帰農・帰村関連支援条例を制定・運営している市・郡に限定する。
参加を希望する市長・郡守は、都市民など帰農希望者を対象に、積極的な誘致意志と各種先行実績(ベストプラクティスなど)、農業、農業者団体など地域住民が自ら参加できる雰囲気づくりなど帰農・帰村活性化に必要条件この整った市・郡を優先選定
サポート対象
滞在型」農業創業支援センターの造成(建設)に必要なハードウェア支援事業であり、竣工後、「創業支援センター」の運営は地方自治体の財政支援、使用料および管理費などを通じた各種利益・財源を確保して安定的に運営なければならない。
市長・郡守は、入居者の募集や早期適応と今後安定定着までの連携・支援することができる帰農・帰村活性化に必要専担組織と人員を確保・配置すること。
支援資金の使用用途
本事業は、town形態の「創業支援センター」を造成して都市民や帰農実行段階の予備農業に段・中期単位(1〜2年以内)に一定の空間で住宅の提供と創業実践及び教育等に必要な施設を建設する支援する事業である。
入居予定者は、「創業支援センター」入居終了後、同圏域内の市・郡で、今後2年以内に帰農をしようとする者の中から、政府や自治体帰農・帰村教育を100時間以上履修した者、または1ヶ月以上合宿教育履修者。 (サイバー教育は、最大50時間認定)
その市・郡は、予備入居者募集時入居要項と帰農事業計画書など、今後の実行計画を事前に提出を受け、書面審査と面接などを通じて厳選なければならず帰農移住時期や年齢などを勘案して、まず選抜することができている。
*履修時間認定は農食品部長官と知事が認める教育に限定する。
入居予定者は、「創業支援センター」で一定期間滞在しながら世代別家庭菜園、共同実習農場(果樹園や施設ハウスなど)などを活用して、直接農作物栽培・包装・マーケティングなどを直接体験することができるプログラムとして動作
市長・郡守は、公務員は、町の住民、専門家、地域農業団体の代表者、新知識農業、農家・帰村協議会代表などが参加する「官民合同農業創業支援センター運営委員会」を設置・運営(以下「創業センター運営委員会」)しなければならず、センター別年間詳細運営計画と入居世帯別年間詳細運営計画を樹立・運営しなければならない
市長・郡守は、センター年間詳細運営計画の樹立・運営時、入居者の自助組織である「入居者運営会」を構成・運営して、運用会議の活性化に必要な関係公務員、外部の専門家などで構成された諮問委員をおくこと。
主な滞在施設(例):居住空間(キャビン・ファントジプなど)、世代別家庭菜園(野菜、サツマイモ等)、教育施設(セミナー室、相談室など)、実習農場(果樹や山菜など特作)、施設ハウス、共同トゥェビジャン、共同資材保管、避難所など
総敷地面積は30,000㎡内外の確保、敷地購入費は総事業費の25%以内で執行して、追加仕入れコストの発生時には、自治体の負担すること。
住居空間(50㎡内外)、世代別家庭菜園(300㎡前後)、教育施設(660㎡内外)、コミュニティ実習農場(3,300㎡内外)、およびコミュニティ施設ハウス(1,000㎡内外)、共同トゥェビジャン(100㎡前後)、共同資材保管(100㎡内外)などで構成ただし、世代別専用面積等は、様々なタイプに造成することができている。
コミュニティ実習農場構成比(例):地域特性を反映して果樹・実のなる木(60%)、薬草・山菜(20%)、菜園(20%)など、最適の実習・体験の機会を提供
果樹・実のなる木:地域特作水(リンゴ、ブドウ、プラム、梅、チェリーなど)食材・運営
山菜・薬草:ウコギ、オムナム、五加皮、キキョウ、チュウィナムル、ワラビなどの食材・運営
コミュニティ施設ハウス:施設を活用した季節野菜などの栽培(サムチェリュ、トマトなど)
世代別家庭菜園:テナント星運営計画に基づいて自律管理(季節野菜、薬草など)
コミュニティの農場とコミュニティ施設は、市・郡が、入居者の意見や専門家などの助言を受けて、最適の作目の選択、世帯当たりの面積配分と運用プログラム等を樹立・運営しなければならない。
市長・郡守は、専門家の継続的な教育と相談を実施して、入居者に基礎営農技術、ジャクモクビョル深化技術習得、収穫後の管理技術、選別、包装、直接取引や販売などマーケティング手法などOne-Stop創業過程で運営すること。
創業支援センター長は、市・郡の農政担当部長(農政課長または技術センター所長)が兼職しなければならず、地域内の農漁業会議所会頭や新知識農業人などリード農家や優れ農業法人の代表などを名誉帰農校長に指定・運営することができている。
*必要に応じて帰農帰村教育専門機関や農業創業関連大学等を通じて委託可能。
また、農業技術センター職員、外部の専門家などを担当配置したり、アドバイスを通じて入居者たちに各種営農情報と農業技術、行政支援などを提供
この地域帰農創業に必要な地域特化品目深化教育(理論・実習・インターンなど)と実際の定着までの全過程のOne-Stopサービス支援システムの構築・運営
例示)忠清北道堤川市(漢方薬草、リンゴ、五味子など)、慶尚北道栄州市(士官、高麗人参、米、プラムなど)
支援形態と事業義務量
財源:農業特産会計/ノントゥクセアカウント
サポート基準:'13年の支援規模:総事業費16,000百万ウォン(国庫8,000 /地方費8,000)
算出内訳:2つの市・郡×16,000百万ウォン×国庫補助率50%)
支援額と条件:市・軍(箇所あたり)1年間の総事業費8,000百万ウォン(国庫補助4000、地方費4,000)
地方費(50%)のうちドビー市・軍備負担割合は、自治体の条件に応じて支援市・郡が協議?決定するが、'13年度のモデル事業の市・郡は、少なくとも3(図):7(市・郡)割合以上を満たすこと
サポート限度額基準と範囲
滞在型住宅、農業生産、創業実践と教育施設など帰農なインキュベーター事業
算出内訳:16,000百万ウォン(2ヶ所×8,000百万ウォン、国費補助50%)
総事業費のうち敷地購入費用(総事業費の25%以内)は、市・郡の市・グンユジを交換する場合の評価額だけ地方費負担(現物負担)で認めることができている。
市・グンユジに置き換えた場合は、市・郡は地方財政法、不動産価格公示及び鑑定評価に関する法律等の諸規定による鑑定評価法人2以上に依頼するが、評価した鑑定評価額を算術平均した金額で決定して公開した場合にのみ認める。
鑑定評価依頼と評価結果の公開は、本事業のガイドライン施行後に実施してする。
場所
運営中('15)錦山、堤川、('16)永住、洪川、求礼
運営予定('17)高敞、永川、涵養
Residence-type agricultural enterprise support center
Business person
Market · Logistics (excluding metropolitan and metropolitan cities)
Eligibility and Requirements
City and county wishing to participate in the project shall be limited to cities and counties that enact and operate the enforcement ordinance related to ear harvest or ear harvest /
The markets and logistics that are expected to participate include the willingness to attract active citizens such as urban residents and various prior achievements (such as best practices), the conditions necessary for revitalizing the farms and villages, such as creating an atmosphere in which local residents can participate, such as farmers and farmers' groups Firstly, the city and the army equipped with this
Supported
The establishment of 'Start-up Support Center' is a hardware support project necessary for the establishment (establishment) of a residence type 'Agricultural Start-up Support Center'. The establishment of 'Start-up Support Center' should secure various revenue and financial resources through the financial support of the local government, .
The market and logistics should secure and arrange a dedicated organization and personnel necessary for revitalization of rehabilitation and settlement villages that can link and support the recruitment of residents and early adjustment and stable settlement in the future.
Use of Support Funds
Establishment of 'township support center' in the form of town to establish facilities necessary for housing provision, establishment training and education in a certain space in a single or medium term unit (within 1 ~ 2 years) Is a supporting business.
Those who intend to move into the country will be required to complete the "Start-up Support Center" after completing the "Start-up Support Center." Those who intend to return to the city or county within the next two years, character. (Cyber education can only be recognized for up to 50 hours)
The cities and counties should submit their plans for future prospects such as the residency plan and the remuneration plan at the time of recruitment of preliminary residents in advance, and they should be carefully selected through written examination and interview.
* Acceptance of study hours is limited to education recognized by the Minister of Agriculture and Food and the Governor.
Those who are planning to move in will stay in the 'Start-up Support Center' for a certain period of time and operate a program that allows them to directly experience cultivation, packaging and marketing of crops by utilizing household gardens by households and joint lab farms (such as orchards and facility houses)
Establishment and operation of the "Citizen and Cooperative Joint Agricultural Development Support Center Operation Committee" (hereinafter referred to as "the establishment of a business incubation center") in which the mayors and municipal governments participate in public officials, village residents, experts, representatives of local farmers' groups, Committee ') and establish and operate an annual detailed operational plan for each center and an annual detailed operational plan for each household.
When establishing and operating a detailed annual operation plan for the center, the mayor / municipal administration should organize and operate a "resident management board", a self-help organization for residents, and have advisory committees composed of related civil servants and external experts necessary for activating the operational meetings.
Major facilities (eg): Residential areas (such as log cabins and roots), household gardens (vegetables, sweet potatoes), educational facilities (seminar rooms, counseling rooms, etc.) Joint composting, joint storage, shelter, etc.
The total land area is about 30,000㎡, the land purchase cost is 25% of the total business cost, and the local government will bear the cost when additional purchase cost is incurred.
(About 3,300㎡), community facility house (about 1,000㎡), communal composting room (about 100㎡ inside and outside), residential space (around 50㎡), household garden ), And a common storage room (about 100 square meters). However, the area for each household can be created in various types.
Community Practice Farm Ratio (Example): Provide the best practice and experience opportunities such as fruit trees and fruit trees (60%), herbal and wild plants (20%) and vegetable fields (20%)
Fruit, fruit juice: Local specialties (apples, grapes, plums, plums, cherries, etc.)
Wild plants and herbs: Planting and operating plants such as arboreum, oak, oak, bellflower, fern and bracken
Community facility house: Seasonal vegetables grown using facilities (pancakes, tomatoes, etc.)
Households by households: Self-management (seasonal vegetables, herbs, etc.)
Community farms and communal facilities should be established and operated by city and county with the opinions of residents and consultation with experts to select the optimal site, allocate area per household, and operate programs.
The market and logistics will be operated as a one-stop start-up process, such as basic farming technology, deep-rooted technology acquisition, post-harvest management technology, selection and packaging, and direct marketing and sales marketing techniques.
The head of the incubation support center should be the head of the head of the agriculture and general affairs department of the relevant city and county (head of the agricultural affairs department or the technology center), and designate and operate the head farmers' You can.
* If necessary, it can be entrusted through the specialized training institutes of agriculture or agriculture in China.
In addition, we provide various farming information, agricultural technology, administrative support to residents through private placement or consultation of agricultural technology center officials and external experts.
Establish and operate a one-stop service support system for the whole process ranging from enrichment education (theory, practice, internship) and actual settlement necessary for local self-help establishment
For example, Chungcheongbuk-do Jecheon (herbal medicine herb, apple, omija, etc.), Gyeongbuk Yeongju (captain, ginseng, rice,
Type of support and business obligations
Financial resources: Rural accounting / RMB tax account
Supporting standards: Scale of support in '13: Total business expenses 16,000 million won (8,000 national treasury / 8,000 local government expenses)
Output: 2 cities and counties × 16,000 million won × government subsidy rate 50%)
Amount and Condition: City, county (per location) Total annual expenses 8,000 million won (Government subsidy 4,000, local cost 4,000)
The proportion of the local expenses (50%) and the city and army burden ratio shall be decided by the city and county in accordance with local conditions, More than ratio
Support limit criteria and scope
Residents Incubator business including residence-type housing, agricultural production, establishment training and education facilities
Output: 16,000 million won (2 locations × 8,000 million won, 50% of subsidy)
The cost of purchasing the site (within 25% of the total cost of the project) among the total cost of the project can be recognized as the local cost burden (in-kind burden) as much as the evaluation value when the city /
In case of replacing with city / military site, the city / county shall refer to 2 or more appraisal corporation under the provisions of Local Finance Law, Real Estate Price Disclosure and Appraisal Law, etc., and determine the appraisal value And only if it is made public.
The appraisal request and the evaluation result disclosure shall be carried out after the implementation of this project guideline.
Place
Operating ('15) Geumsan, Jecheon, ('16) Yeongju, Hongcheon, Gurye
Scheduled for operation ('17) Gochang, Yeongcheon,
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